Morgon!

Blah. Hej. Orkar inte skriva egentligen men gör det ändå!! Så hej. Det händer så lite saker i mitt liv som är värt att skriva ner men samtidigt har jag fullt upp hela tiden, hur går det ihop? Haha, ja, det är väl en sådan tid just nu. 

Den 6 april är det högskoleprovet. Jäklar va jobbigt det kommer bli! Men jag ska göra mitt bästa och det underlättar ju lite att skrivsalen jag ska vara i ligger fem minuter bort. 

Snart är det sommar, på pappret det vill säga men snön/is ligger fortfarande på våra gator. INGEN IS PÅ VÅRA GATOR (tänk INGA NASISTER PÅ VÅRA GATOR- den melodin you know) – försvinn jävla snöhelvete, orkar inte med dig. Men nu är det BARA 2 minus halv 9 på morgonen och igår hade jag faktiskt på mig en TUNNARE jacka. Se där. Trevligt. 

Nu är det frukost-dax och jag ska äta två kokta ägg med en kopp te (Gamla söder – bästa ever) med en skvätt mjölk i. Det ska bli mumsigt. Och jag ska kolla Grey’s Anatomy under tiden. Thank you!

 

 

Träningsverk i arslet!

hej hej, hemskt mycket hej!

Sitter hemma med träningsverk i arslet! Aja, då vet jag att den har fått sig en omgång, hehe! Steg upp typ kvart över 7, I KNOW, det är jäkligt tidigt om man börjar jobba klockan 16! Men vid 9 hade jag bokat in ett easy-line-pass (mycket – där) så det var ju bara att fixa frukost och annat (vika ren tvätt, diska, bädda sängen, ni vet sånt som pojkvänner inte HINNER göra men som jag alltid hinner oavsett…)

Sitter som sagt hemma med arsle-pains och väntar till klockan ska bli 12 så jag ska träffa malinK och käka lunch! Ska bli mösigt!

SEN SKA JAG SKRIVA BREV TILL EN VISS P.MENGEL MEN JAG ÄR SÅ KASS PÅ DET MEN JAG SKA VERKLIGEN FÖRSÖKA!!! Tänkte göra så brevet luktar gott…hmmm…hiih.

Men nu ska jag inte sitta här o snacka goja utan ska börja med min ansökan till höstterminen…omg. Hoppas jag kommer in, SNÄLLA!

Sjuka vovvsar och Chokladkakor!

Vaknade tidigt idag för att åka till Erikshjälpen med mamma! Köpte påskdukar och annat smått och gott som jag får visa sen! Nu sitter jag i lägenheten och väntar på kakan i ugnen. Smarrig tror jag den blir! Det är Chokladkaka med kokostäcke och receptet har jag hittat hos Marje – the queen of LCHF-bakverk! Kolla in henne och receptet på Chokladkakan  här!

Tänker lite på Olle (valpen) som har mått dåligt. De fick öppna magen på honom och hittade en infektion men han verkar må bättre med medicinerna nu. Han får sova hemma hos husse och matte på nätterna i alla fall. Några dagar framöver ska han vara på djursjukhuset under dagarna för att de ska ge medicin och sånt. Hoppas han blir bättre för han är den sötaste och gosigaste valpen! Han och Sigge har verkligen kul tillsammans efter Sigge slutat vara rädd för Olle.De är så söta!

Bild

 

Olle gillar att mysa sig ner jämte Sigge! Sigge ligger ju faktiskt i Olles korg (Sigges GAMLA korg men nu är den intressant igen…) men Sigge låter Olle hoppa ner och mysa lite!

 

Bild

Kakan är ute och ser muuumsig ut!!!

Socker för att gå ner i vikt?

Tränade Easy Line igår efter jobbet. Hade cyklat till jobbet och sen hem igen för att ta cykeln till gymmet och EasyLine-passet. Men nu är mitt knä helt fucked-up!Gör så jäkla ont men vet inte vad det är, det är inte svullet heller. Helt sjukt så det blir bussen till jobbet i eftermiddag.

Fan va synd det är om mig! Kollar på en dokumentär om en skola där de äter socker i stor mängd och går ner i vikt… yes men de får betala 50 000 kr i månaden för att gå där. MEN sen tränar de en hel del då de bor på skolan och hur bra kan de ser ut inombords? Sen äter de chips och godis och så men de äter säkert mycket mindre socker än vad de gjorde innan…så det är klart de går ner i vikt. Tänk sen när de kommer hem och ska leva ett vanligt liv…

fetma-300x187 (1)*ryyyser*

Aja, that’s life. Deras liv. 

Kolla på dokumentären HÄR

 

Vi som är så jäkla duktiga!

Drömde inatt att jag köpte en full godispåse, fan vilken ångest jag fick men va skönt att det hela var en dröm! Sånt kan ju få en ur jängorna (stavas det så?)

IALLAFALL, har kört älskade Easy Line idag, sjukt härligt och jobbigt. Testa om ni kan/vill/vågar! Det känns i musklerna vill jag lova!

Så hur gick det med keso-plättorna igår vill ju alla såklart veta! DET VAR DET GODASTE PÅ LÄNGE. Det var sjukt enkelt och gott som fan! Höll mig mätt i ca 8 timmar på det! Sug på den, alla kolhydratsätare där ute!

Jag har börjat känna mig splittrad. Jag känner nästintill hat mot alla andra LCHf:are då de alltid ska vara SÅ JÄKLA DUKTIGA. Och nu vill jag pointera vilka detta är; det är de som ständigt måste visa hur duktiga de är samt att kritisera andra för att ”det är inte riktigt LCHF”. Det har blivit som religion som typ kristendomen som är uppdelad i ja…vet inte hur många olika delar men där de har delat sig för att de inte håller med de andra. Det är lite så med LCHF också. Det är vissa som är som diktatorer som ständigt måste kritisera och döma andra. Typ en sak som LCHF-bakning. Det är vissa som anser att det inte finns bakning inom lchf för det ska inte finnas söta saker eller efterrätter. Sen pryds tidningar och bloggar av recept och liknade. Sen finns det choklad sötat med t.ex stevia istället för socker, rätt eller fel? Det är ingen som ska säga till mig vad jag ska äta eller inte. Jag vill snart inte säga att jag äter LCHF för det finns så många olika vägar att gå.

Nej, det jag vill säga är att LCHF är olika för olika människor och bör anpassas olika för olika människor. Vi behöver inga LCHF-fascister som ska styra och ställa och trycka ner andra. De är inga övermänniskor som kan sparka på andra som inte äter som dem! Även om jag inte vill äta kolhydrater i större mängder kommer jag aldrig hacka, mobba eller trakasera de som väljer att göra det. Folk måste själva ta ansvar för sina kroppar då de ska leva med den.

 

Ok, nu har jag fått ur mig det! Känns bra.

 

Så KESO-PLÄTTAR: receptet är taget från 56kilo-bloggen vilket är en jättefin och bra blogg för LCHF:are (höhö) och jag gillar att Åse har en sund syn på mat och Lchf. Bra förebild helt enkelt!

1 portion – (2-4 plättar)

1 ägg
125 g keso (1/2 liten burk)
0,75  msk fiberhusk
En nypa salt.

Mixa och låt stå ett tag. Stek på medelvärme tills plättarna har en fin yta. Mina blev inte lika fina som Åses men de var riktigt goda!

 

 

bild

 

mums!

 

 

Yohio- lite 2006?

Tänkte på detta med Yohio. Folk blev så upprörda att han inte vann då han VANN FOLKETS RÖSTER. Jag tror inte folk skulle gillat låten om de inte fått se artisten! Det tror jag faktiskt inte, för låten han hade var tråkig och anonym. Folk röstade på honom och inte låten, det är min åsikt.

Sen tycker jag att själva ”ooo jag är så egen och så tuff för jag är sååå egen och folk älskar mig i Japan” känns lite 2006 , eller? Jag tycker att många emo-kids såg ut så (nästan, Yohio är ju som sagt artist och det ligger kanske mer tanke och styling bakom) när jag gick på gymnasiet 2006. Tycker inte han är så banbrytande. Och inte speciellt egen heller. Han tycker att Europa inte fattade grejen med honom eftersom han ser ut som han vill/gör men de kanske också är trötta på emo-stuket? Kanske de inte gillade låten? Det slog aldrig Yohio och hans läskigt insatta pappa (jo, jag får lite dåliga vibbar, känns som han vill ta alla pengar hans son får in, AKTA DIG YOHIO!). En god förlorare var ingen av dem vilket är tråkigt då Danny var precis likadan förra året (…).

Artister bör fokusera mer på sin musik än hur de ser ut. Vilket får mig att tänka på Pauline som sa att hennes pojkväns förra band bytte ”image” flera gånger och vägrade inse att de inte var ett dugg bra! Hade de fokuserat lite mer på musiken kanske de hade fått något gig till, vem vet?

Nu ska jag städa, sen äta en liten lunch, sen träffa Linn & Erika för att efter det jobba till 9.

Trillar dit och magen bubblar!

Oj vad jag inte uppdaterat på ett bra tag. MEN har en bra ursäkt, jag har varit hos föräldrarna ute i skogen och då funkar inte Internet på min dator av någon anledning. Bara 1.5 mil utanför Växjö och datorn vägrar Internet, en liten stadssnobb kanske hehe. Sen har jag jobbar hela helgen också så det har inte varit så inspirerade att sätta sig framför mammas dator för att skriva här.

I lördags hämtade mamma o pappa en liten hundvalp till. Sigge är bara 8 månader men är ju lite efter så de ville ha en till. VI gillar Sigge ändå för han är min lilla älskling men den nya valpen är söt han också. Konstigt nog inte lika bitig som Sigge-luring är. De börjar komma bättre överens nu vilket är bra!

Maten, jo det går fint. Trillade dit igår tyvärr. Åt stevia-choklad. Magen bubblar än. Jag har ju bestämt att inte äta choklad som är tillsatta med sötningsämnen men eftersom detta var en ny sort och med stevia istället för andra alkoholer trodde jag det skulle gå bättre. Nej, det gjorde det inte. Min mage klarar inte av sötningsmedel i lite större mängd, liiite går bra. Eftersom magen bubblade kvällen och i natt (sjukt jobbigt) så blev träningen inställd, vill ju inte få diarre inför 17 pers. Nu ska jag nämligen städa lägenheten! Golvet ska få sig en omgång! Det har gått över en vecka sedan!!! Jag kan inte tro det. Jag gillar det inte.

 

Mat idag: 

frukost: två kokta ägg med pizzasallad och två skivor paprika

lunch: kesoplättar (omdöme kommer senare)

middag: Fläskfile med sallad och bea-sås (Robin ska steka så får jag rester, som en liten hund haha)

 

cavalier-choklad-stevia-milk

 

jag hittade chokladen på willys och blev så paff att de hade den att jag köpte skiten…och nu är allt som sagt bajs. Bokstavligt.

Utmaning dag 1 plus matschema för idag – LCHF

Så hur funkar det att inte äta så mycket mejerier utan bara har det till lunch? Jo, det går utmärkt och jag har inte saknat ost eller grädde till frukost eller middag … än. Nu ska vi inte ta ut något i förskott men det känns peppande och bra. Har ju kört LCHF väldigt länge och det känns lite som en fräsch början på ett ”nytt LCHF-liv”. Har ju som sagt några kilon att tappa. Igår var jag även och tränade och det gick väldigt bra faktiskt, tog det lite lugnt med hopp och övningar där foten tar stor vikt så jag är nöjd, svettades som en gris när jag gick där ifrån så jag vet att det gjorde sitt.

MATEN för igår:

Frukost:

3 kokta ägg  med salt på. Detta kunde jag träna 50 min hårt på så det behövs inte fullt med kolhydrater för att få igång mig:

bild (5)

 

Lunch:

Här fick jag äta mejerier så jag valde att göra min alldeles för goda köttfärssås med broccoli toppat med mozzarella-ost. Den är som sagt, faaarligt god!

bild (4)

 

Middag: 

Kom hem sent eftersom jag stängde på jobbet vid 21. Middagen fick ätas vid kvart i 10 eftersom jag kokte ägg. Som planerat var det ägg och skalade räkor med lite sallad som igår bestod av lite gul paprika och gurka. Ursäktar den dåliga bilden men orkade inte tända i taket för att få ett bättre ljus…yes I’m laaaaazy!

bild (3)

 

 

DAGENS MATSCHEMA SER UT SOM FÖLJER:

Frukost: (som jag redan slängt i mig) rester från måndagens middag som bestod av Kyckling & wookade grönsaker med bea-sås.

Lunch: Rester från gårdagens lunch (varför krångla till det?) 

Middag: Köttbullar med spenatn och ett kokt ägg (hemlagade köttbullar är det såklart, har haft många i frysen efter julen!)

 

UTMANING? LCHF! ÄR NI MED?!

Ledig dag idag. Var nere i stan för att köpa lite saker till foten (varför kan det inte bara ge sig?) och köpte en present också. Blev fina kuvert som jag ska skicka brev till henne, thihhi. Var och letade efter brevpapper men det var bara barnsliga eller fula och dyra så jag får väl pimpa vanligt papper när jag skriver till min fruga i England.

AANYHOW. Känner mig rund och att valkarna hänger. Så sant…eller inte, nej men jag vill ha en utmaning och något att kämpa. Gått upp 1.5 kg och det känns jobbigt såklart. Ska ta tag i mig själv och inte äta saker med sötmedel för det är inte bra för viktnedgång eller min mage. Magen min blir helt konstig och bubblig (fint ord för DIAREEEEEE) så det blir att sluta upp med det ett tag. Samma gäller Zero och light-läsk. Det är verkligen inte bra för någon så det blir ändring på detta tycker jag. Brukar säga sånt till Robin men det blir liksom inte av? Måste dra ner på mejeriprodukter (smör är ett måste till stekning osv) för att nå min målvikt vilket är 9 kg kvar nu, blää det bara växer men jag har en livstid med att hitta min rätta vikt och hålla mig till den. Ingen mening att stressa för det är inte bra.

Så till utmaningen! Är i FEM delar.

1. Tänkte ta det lugnt i början och ta bort saker som OST och yoghurt från frukost och middag. Så till lunch är det alltså OK att äta ost och yoghurt/creme fraische. Ska vi säga två veckor? Börja imorgon? Det låter awesome! Sen är det bara att se om man märker någon skillnad. ANTECKNA! (ibland kan man vara bortbjuden eller äta tillsammans med andra och då är det bara att skifta lunch till middag men bara IBLAND)

2. Inget bak eller efterrätter även om det är LCHF-ok! Hur svårt kan det vara? HAHAH, sjukt jäkla svårt men är man taggad så är man!Här kör vi fyra veckor. GO GO GO!

3. Ingen läsk- det vill säga ingen ZERO eller LIGHT-produkter. Vatten ska det vara. Loka/Ramlösa är ok då och då. Detta kör vi tills sommaren säger jag! Juni låter bra. Sen tror jag att man inte är sugen på det efter en sådan lång tid! Alltid ett plus!

4. Träna minst 3-5 gånger i veckan. 3-5 gånger låter ganska vagt men vissa pass är värre än andra så kroppen behöver sin vila så det kan blandas lite vecka till vecka. Ska till Easy Line imorgon och testa men ta det lite lugnt. Detta kör vi också till sommaren! Juni för att ha ett datum (men det betyder inte att vi slutar träna efter det!).

5. Vegetarisk MINST två dagar i veckan! Det vill säga att 6 middagar/frukost/lunch ska vara helt vegetariska. Kan om man vill göra det till heldagar men kan blanda. T.ex kan måndag lunch och fredag middag vara vegetariskt och då har du två mål där och 4 mål to go. Ska nog satsa på fler men har som utgångspunkt två dagar/6 mål i veckan för att känna mig fram och hitta bra recept. Fram till Juni här också?

SÅ en sammanfattning:

1. Två veckor med bara mejeriprodukter på LUNCHEN.

2. Inget LCHF-bak på fyra veckor

3. Ingen light-läsk av något slag – fram till juni.

4. Träning 3-5 gånger i veckan – fram till juni.

5. Vegetarisk minst två dagar i veckan/ 6 mål i veckan- fram till Juni!

Så, såhär gör vi. Ställ dig på vågen imorgon, tisdag (eller den dagen du utgår ifrån) och skriv ner. Väg dig samma dag två veckor framåt (tjuvväg dig INTE) och anteckna. Gör detta tills du nått din målvikt eller tills du känner att nu är det nog!

bild (2)

ps. Under mens och liknande tillkommer vätska till kroppen så blir inte arg/ledsen/besviken om det inte går som du vill veckan vid mens och innan mensen.